life is beautiful

life is beautiful

Monday, July 06, 2015

Hibah dalam melunaskan hutang

Ewahhh bulan ramadhan ni kemahin kan asyik nak pergi majlis ilmu saja. Eh haruslah uolls sebab nanti boleh claim kursus dapat sehari. So tahun ni kuota kursus aku dah selamat cukup sekian maseyyy. Takde istilah wajib p kursus hujung2 tahun... aku malaz.



Actually awal tahun hari tu aku ada attend kursus mengenai hibah ni jugak. Tapi kurang jelas penyampaiannya. So kali ni Alhamdulillah faham cemana aturannya. Ingatkan pelaburan... dia more kepada saving tapi tak boleh keluarkan sehingga 20tahun. Ermm nak keluarkan sebelum tempoh matang 20tahun boleh jugak tapi secara automatik sijil hibah kita tu akan terminate. Faham dak? Hihihi. Ok takyah cerita banyak sebab aku bukan orang yang berilmu mengenai hibah.

Konsep dia camnilah...hibah membantu kita menyelesaikan masalah hutang apabila kita mati kelak. Ada kiraan dia mengikut umur. Boleh cover sampai RM300K. Maksudnya disini bila kau mati nanti takde la menyusahkan orang yang masih hidup tu dengan tinggalan hutang kau. Hutang rumah, kereta, personal loan and etc... dia akan cover janji kauorang guna islamic loan. I mean takaful. Kalau guna insurans konversional, kena masuk baitulmal pulak untuk menyucikannya. Gitew la ceritanya. Aku nak story pon hanya aku je yang faham kang bila cerita kat orang kang fahaman lain kang jadi haru. Hahahah.


Tapi betul jugak weh. Hutang banyak ni. Dengan personal loan lagi, rumah, tanah... takkan lepas aku mati suami nak sambung bayar? Tak nak la susahkan orang. Aku nak je ambik pakej hibah tu. Sebulan lelap mata bayar RM100 je if taknak teruskan boleh terminate or tunggu je kan sampai 20tahun. Tapi tulah, nak kena tengok balik manage duit dalam acc aku. Tunggu loan study ni habis bulan 9 ni. Nak clearkan payslip dulu. Sakit mata aku tengok potongan Angkasa berbaris baris. Hahahaha.
Ok takuitttt.






No comments: