life is beautiful

life is beautiful

Friday, February 05, 2016

Resepi potato salad sonang

Mesti kauorang cakap hekelehhh makan ini jorr. Wey asyik makan makanan yang merepek je so sometimes kena la eat clean katakauu. Kihkihkih nak tergelak aku menaip ni. Actually aku nak habiskan stok sayur kat rumah maka terjadilah potato salad. First time buat kentang tu a lil bit keraih u know. Terkulat2 ai makan. Tapi walaubagaimanapon sedap je melalui tekak aku. 


Mempersembahkannn....

Resepi potato salad

Kentang
Carrot
Cauliflower 
Jagung
Garam
Stok ayam knorr
Lada hitam
Mayonis
Lemon/limau nipis

Sonang baitu yek masak resepi ni.

Kentang rebus dulu dengan kulit2 dia sekali sampai empuk. Petua tuuu. Dah siap rebus... toskan kentang, tunggu dia sejuk then nak kupas kulit pakai tangan pon boleh hewhewhew. Carrot, cauliflower dan jugak jagung boleh rebus sekali... Takdehal. Kang makan pon semua masuk perut gak. But before tu aku nak ingatkan... Semasa rebus kesemua bahan itu taruk garam dan jugak stok ayam sikit nak bagi perasa.

Settle semua toskan sampai kering. 

Campur semua bahan then gaul dgn mayonis sesedap rasa. Perasakan dengan garam  dan jugak tabur lada hitam yg jenis kasar2 tu ikut suka. Aku suka pedas2 so taruk la lebih. Kemudian lastly perah lemon sikit. Gaul2.

Siap!

Masukkan dalam freezer bagi sejuk.

Actually sama je macam resepi salad buat tu yek. Beza bahan jorr.


Kemudian makan la daku as a lunch meal. Ini bukan program diet, ini sebab sedor diri that week makan melampau2 tak hengat donia. Hahaha. Sesekali kena eat clean ok. Ni aku tengah nak mencari chia seed pulak. Ramai kata berkhasiat. Ermm perlu dicubain.







No comments: